Sunday, November 14, 2010

BiLa KiTa b0Leh MenJadi TuNaNg oRaNg TaNpa sEdaR~HaRuS BaCa!!












[image from google]


Hah! anda mesti tertanye2 ngan tajuk kat atas nie kan..
camner kite leh jadi tunang orang tanpe sedar lak...
hehe video kat bawah tu kupas sume tande tanye n persoalan korang..
meh tengok n hayati la betul2..


~Ustaz Azhar 2010 - Bertunang Tanpa Ibu Bapa~


Percaya atau tak, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin tak tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:


lelaki : Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku
perempuan : Kahwinlah dengan kita bila2

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:

lelaki : "I nak jadikan u isteri I lah"
Perempuan : I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

Kita orang melayu time nak tunang duk bawa rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa takde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang boleh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.
Bila perempuan tu tak menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti tak baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(tak boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.
.
..
...
....

tengok nie hah! sape yang ta sedar2 lagi tu cepat2 la bertobat...
kalo tak...dosa asyik ikut kite jer...
hehehe~
bile tengok video nie cam ase kene mengena jer ngan diri sendiri..
haha terase pon ader...
tapi tu citer lame...lagi pon da break-up pon ngan orang tu..hehehe
so, now saye bukan tunang orang okey!
ade sebab kenape saye still single n not available..
actually post nie saye dapat tahu dari blogger len...nie die link die (klick)
sharing is caring rite!


Nota badan : sila beritahu ibu bapa anda jika anda tersedar bahawa anda telah "bertunang". Ada berani??? Hehehe

No comments:

Post a Comment

~Rakyat Jelita~