Wednesday, July 31, 2013

Pengemis Jalanan

Assalamualaikum,

Salam Ramadhan, 

Its one story I would like to share some stories, lets talk in malay.

Tadi aku pegi bazar, tengah jalan jalan mencari juadah berbuka tu aku ternampak sorang pengemis nie, aku tengok rupa fizikal die sempurna sama macam orang lain, tapi aku pelik kenape die mengemis? Aku rasa kerja kosong kat Shah Alam Darul Roundabout nie banyak jer, nak jadi sale assistant tak perlu pmr pun takpe. Aku tak tau nak rase ape, kesian? Tak jugak. Sebab aku sendiri berusaha sendiri. Even family aku mampu tanggung aku, aku tetap nak kerja cari duit sendiri. Belajar pulak tu, penat memang penat tapi sebenarnye best! Berbaloi kerja tu. Aku tak paham kenape segelintir orang malas sangat nak berusaha sedangkan diorang ade peluang untuk bekerja. 


Kenape perlu mengemis? Sebab tak nak buat kerja? Sebab nak dapat duit dengan senang? Aku kadang kadang dah rase jemu sebab tiap hari orang yang sama datang mengemis.  Kesian pun dah tak rasa dah. Bagi aku orang yang mengemis nie adalah orang yang tak reti berusaha. Peluang ada tapi tak nak tolong diri sendiri. 

Kalau ikutkan jadual aku agak pack tapi itu memang niat aku untuk bekerja tanpa menyusahkan orang lain. Niat aku nak cari pengalaman bekerja. Dulu aku pernah bekerja tapi bekerja dengan orang, dapat gaji pon cash terus. 

Short sem nie aku kerja. Dua kerja aku buat dalam masa yang sama. Nampak dah macam bangla pun ada. Tapi aku puas hati. Sebab kerja yang aku buat sume relax je. Sabtu Ahad aku kerja jadi sales assistant kat INAN Enterprise Sdn Bhd. INAN nie adalah syarikat small medium industry yang buat 'Mashmallow'. Kerja kat sini relax macam jual goreng pisang kat tepi jalan tu tapi lagi relax sebab aku cuma layan customer beli barang and at the end of day, aku kena kira stock and tutup akaun. Kerja tu sangat senang sebab budak pmr pun boleh buat. Kerja nie la antara kerja yang korang boleh dapat cash dalam masa yang cepat. Dalam masa 2 hari bekerja boleh dapat RM140. Okay kan. Kalau korang dapat naikkan sales dapat la komisen lebih.

                Products INAN Ent. 

                     Environment kerja

Kerja kedua yang aku buat, multi-tasking work at Kenny Rogers(KR) i-city, aku buat kerja kat sini bermula dari Isnin-Jumaat. Memandangkan tak ramai orang kat i-city, kerja kat KR nie pon relax je. Bilangan customer per day pon kite boleh kire gune jari je. Gaji dia bayar antara RM4.50-5.00/per hour. Lagi satu ape yang excited aku nak kerja kat KR nie sebab aku dapat buka akaun KWSP, before this, akaun nie aku takde. Sekarang bile orang tanye, dah boleh cakap dah ade. Plus part job experience tu cantik sikit kat resume aku kang. Hee

      This called FOH(Front of the House)
             Waiting for customer....

Disebabkan relax, gaji pon agak relax la kan. Kadang kadang ramai kawan aku kate kerja kat fast food restaurant nie agak penat tapi sejak aku kerja kat KR nie sangat relax, takde la penat sangat. Lagi satu ape yang aku suka kerja kat KR nie, die ajar kite step by step plus dapat belajar masak secara percuma. So, side dishes, pasta and air die aku dah tau dan dah belajar buat semua tu. Bila customer takde, kerja aku adalah tengok movie, memandangkan wifi di KR agak advance. Manager aku pon agak sempoi, rajin tolong menolong and suka bagi aku makan. Most of the time, pekerja KR nie dah boring makan menu KR yang sama. Muffin die je aku tak boring. 

                  Dah boring makan nie. -.-'

Kerja kat KR adelah satu pengalaman yang bagus and sangat sayang nak tinggalkan. Mari lah melihat suasana di KR.

                       FOH view

              Walk-in storages

         Back of the House(BOH) view

        Making side dish in BOH.

                    Dining view

Hehe kalo nampak kat atas tu ade objek kaler merah, tu manager aku yang kuat tido, even ade customer die tido jugak. Nie baru namanya manager betul-betul relax goyang kaki. Hehe tapi aku ta kesah pon sebab die ta banyak cakap. So, die tido, aku pon relax buat keje aku. Hehehe


That all. Thanks for reading by the way. ^_^


2 comments:

  1. best nye fim...ko leh kerja sambil belajar....if aku ada kelapangan waktu, nk je aku kerja..leh dapat duit poket beli album cnblue...hehe

    ReplyDelete
  2. @Jung
    Aku kerje nie time intersession je, pasnie kan aku practical. Saje nak cari pengalaman.

    ReplyDelete

~Rakyat Jelita~